In the Renaissance,
the painting was defined as -a transparent window through which one looked to a
section of the visible world-. With time, its history evolved, becoming more
sophisticated and even standardized under a measurement system adapted to the
pictorial genres of figure, paysage, marine. Shortly after, the
Industrialization would bring revolutionary formats of illusionism such as the
moving image.
The installation The
Frame of Illusion reflects on both re-presentation systems from the visual
pictorial scene: the picture / window and its equivalent of image / screen.
A symmetric
scenography shows three standard painting (figure, landscape and seascape) confronted to three floating frames that, suspended in the gallery room, work as
mimetic projecting screens that reproduce the pictorial artworks on video. When
looking at them we notice a temporal dimension. Shadows move describing the
path of natural light through the simulated void spaces. This system presents a
dual scenario to the viewer: the contemplative experience of the painting that
requires time next to its “instant” version shown on the virtual experience of
the video projecting screens.
Figure Paysage Marine refers to the
Universal Measurement System for stretcher bars and canvas that made possible
the standardization of painting. A formats grid created in the 18th century’s
France it is still valid today without barely inquires into its nature. This
Series plays with the traditional formats as an a priori conditioning
factor of painting as a window by completing a scale of size
and color. Each title refers to a pictorial gender & number according
to the grid and questions about the container-content relationship
as a frame of representation.
En el Renacimiento el cuadro
se define como -una ventana transparente por la cual nos asomamos a una sección
del mundo visible-. Con el tiempo su historia evoluciona, se sofistica e
incluso estandariza bajo un sistema de medidas adaptado a los géneros
pictóricos de figura, paisaje y marina. Poco después, la
Industrialización traería consigo revolucionarios formatos de ilusionismo como es la imagen en movimiento.
La instalación The Frame of Illusion reflexiona sobre
ambos sistemas de re-presentación desde el plano pictórico-visual: el
cuadro-ventana y su equivalente en la imagen-pantalla.
Una escenografía simétrica
plantea tres pinturas estándar en figura, paisaje y marina enfrentada ante tres marcos flotantes que,
suspendidos en la sala, funcionan como pantallas de proyección miméticas que
reproducen las obras pictóricas en vídeo. Al visualizarlas advertimos una
dimensión temporal. A través de los espacios de vacío simulados se arrojan
sombras que se desplazan describiendo el recorrido de la luz natural. Esta
fórmula plantea al espectador un escenario dual: la experiencia contemplativa
que precisa el tiempo de la pintura junto a su versión “de inmediatez” plasmada
en la experiencia virtual de las pantallas de video-proyección.
Figure Paysage Marine hace referencia el sistema universal de medidas para bastidores que hizo
posible la estandarización de la pintura. La tabla de formatos creada en la
Francia del XVIII se mantiene vigente hoy día sin que apenas nos cuestionemos
su naturaleza. Esta serie juega con los formatos tradicionales como
condicionantes a priori de la ventana de la pintura completando una escalera de
tamaño y color. Cada título hace referencia a un tema & numeración
correspondiente a la tabla poniendo en cuestión la relación continente -
contenido como marco de representación.